Doorzetten en flexibel zijn

Doorzetten en flexibel zijn

Doorzetten en flexibel zijn

Daar stond ik dan, op de top! Met uitzicht op al die andere mastodonten, die slapende bergruggen sommigen met hun witte mutsen op. 
Wat je niet ziet op de foto is de weg ernaar toe. Deze berg was een steile joekel en vaak kwam ik mijzelf tegen. Mijn hart bonsde in mijn borst en ik raakte buiten adem. Vaak moest ik even stoppen om te rusten en een slok water te drinken. 
Voor deze  rustpauzes maakte ik met mijzelf een afspraak. Ik mocht net zoveel keer rusten als ik wilde, maar telkens slechts 2 minuten. 
Het is grappig, maar dat werkt. Er was geen dwang meer, geen moeten. Er was geen ijzeren discipline nodig en er was ook geen falen. Alleen maar een vrije afspraak met mijzelf. 
Zo trok ik stukje bij beetje de berg op en voegde op de top mijn steen toe aan het steenmannetje.

Dit principe kun je ook in andere domeinen van het leven gebruiken. Daar waar doorzettingsvermogen gevraagd is, bouw je ook rustpauzes in of sta je jezelf uitzonderingen toe. Maar je legt wel de tijd of de hoeveelheid vast.

De 1ste verdieping van het huis van De Stressontknoping: Zelfbeeld

Je kunt dit thema bestuderen in een workshop Zelfbeeld verbeteren en Emoties verwerken

4 Reactie's
  • Jolanda
    Geplaatst op 16:02h, 21 augustus Beantwoorden

    Beste Paul,

    Deze inspiratie raakt me. Ik ben momenteel ook een berg aan het beklimmen. Ik zit in de eindfase van de bachelor theologie (ik moet nog vijf vakken afronden, en het onderzoek), en het gaat uiterst moeizaam. Het is nog een hele ‘berg’ werk, de colleges zijn er niet om me te inspireren, ik heb het gevoel er helemaal alleen voor te staan. Wat kan ik, naast wat je me in deze inspiratie meegaf, nog meer doen om me in beweging te houden richting de eindstreep van de opleiding?

    Met hartelijke groet,
    Jolanda Molenaar

    • Paul Loomans
      Geplaatst op 11:34h, 22 augustus Beantwoorden

      Dag Jolanda,
      Probeer het bergpad in stukjes te lopen. Allereerst heb je daarvoor een kaart nodig! Die kun je zelf maken. De kaart bestaat uit
      – Een overzicht van alles wat je te doen hebt.
      Blader daarvoor al je boeken en materiaal door, zie wat je al kent en wat extra aandacht gaat vereisen.
      – Maak een planning (een structuur) met tussenstops.
      Je hebt … weken de tijd, dat betekent dat ik over .. weken dit klaat wil hebben en over .. weken dat.
      – Zorg voor afwisseling. Als de inspiratie wat minder is, kun je wel switchen naar een onderwerp wat minder concentratie vereist.
      – Stap er regelmtig even tussenuit voor ‘een witje’ (bv. even een blokje om).
      – Vraag om hulp. Aarzel niet om hulp te vragen van mensen die deze studie al achter de rug hebben of met hetzelfde bezig zijn.
      – Doe aan sport. Je kunt de dag beginnen met yoga o.i.d.
      – Blijf sociale contacten onderhouden

      Succes!

    • Barrie
      Geplaatst op 16:56h, 24 augustus Beantwoorden

      Hallo Jolanda,

      Je staat er niet alleen voor, er zijn vast mensen die je kunnen helpen, al is het maar om even met je terug te
      kijken naar wat je al bereikt hebt.

  • Anoniem
    Geplaatst op 18:14h, 21 augustus Beantwoorden

    Dag Paul, mooie inspiratie en een fijne start voor jou van t nieuwe seizoen.

Geef een reactie

Gratis videoles ‘Stressvrij werken met Tijdsurfen’

Ben jij vaak druk en loop je achter de dingen aan?
Ontvang dan deze gratis videoles plus een aantal basisaanwijzingen om op een soepele manier je tijd en taken te beheren. Ook krijg je elke dinsdag de Wekelijkse Inspiratie met een tip hoe je stress kunt verminderden en meer vanuit rust kunt leven.
GRATIS LES
Meld je aan en je ontvangt de proefles direct in je mail.
close-link