Wekelijkse Inspiraties

  • Ik sta op een bruggetje. Ik ben niet zo goed in minderen. Dan moet ik elke dag opnieuw moeite doen en mij iets ontzeggen. Maar ik kan wel stoppen. Stoppen is helemaal niet zo’n ding. Het leven ziet er aan de andere kant van de alcoholrivier nog steeds feestelijk uit. Zeker als je daarnaast ook nog mediteert en danst...(meer)

  • Het gaat om het onderhouden van een goed werkend en gezond systeem, waarbij problemen worden getransformeerd naar levenservaring en innerlijke kracht.....(meer)

  • Een niet-opgevoede telefoon laat in gezelschap ongegeneerd boeren en scheetjes, valt je in de reden en geeft je informatie waar je nooit om gevraagd hebt....(meer)

  • Ken je dat je een knoop in de maag hebt van een vervelend voorval?  Niets lijkt te helpen om die knoop er weer uit te krijgen. Je denkt en peinst over wat je gaat doen om het verhaal op te lossen. Al die tijd blijft de knoop in de maag voelbaar ... (meer)

  • We kunnen extra boos worden wanneer we 'op onze ziel getrapt worden', wanneer we ons diep geraakt voelen. In de praktijk betekent dit dat er langs een oude wond geschuurd wordt, een plekje in onze herinnering... (meer)

  • Het zelfbeeld verbeteren, waarom lijkt dat zo moeilijk? Dat is vooral omdat je denkt dat je erg je best moet doen om het zelfbeeld te verbeteren. Maar dat werkt nu juist averechts. Een positief zelfbeeld is in de eerste plaats jezelf aanvaarden zoals je bent ... (meer)

  • Ik schrik wakker, wat was dat nou? ‘Oh’, zegt mijn vrouw slaperig, ‘dat is waarschijnlijk iemand die iemand anders komt ophalen, die toetert elke morgen’ en draait zich om en slaapt verder. Maar ik ben wakker, bij mij werkt dat anders. Ik heb een alertheidsmechanisme ... (meer)

  • Je zelfvertrouwen vergroten met oefeningen vraagt een stap vooraf. Het begint bij het aanvaarden van jezelf nú en ook van je huidige omstandigheden. Als je dat niet doet, zul je een eeuwige tweestrijd voeren .... (meer)

  • Je eigenwaarde vergroten begint daarom bij het volledig accepteren van wie je nu bent. Inclusief de afwijzingen van jezelf. Vervolgens kun je op deze basis oefeningen doen die extra helpen je eigenwaarde te vergroten, bijvoorbeeld met de krachtspreuk ‘Ik heb zelfvertrouwen’ .... (meer)

  • De hand maakt een eigenaardige gebaar. Hij grijpt de arm van de vrouw vast en laat hem niet meer los. De vrouw raakt in paniek. De man met de bijl komt dichterbij. Hij cirkelt rondom het paar en wordt steeds onrustiger. Daar zwaait de bijl in de lucht ... (meer)

  • Om deelnemers aan een workshop te laten begrijpen wat er bij angst gebeurt, doe ik een oefening. Deze oefening laat inzien waarom wij mensen (in tegenstelling tot andere zoogdieren) zoveel last kunnen hebben ... (meer)

  • 'Je kunt goed volhouden' zei een deelnemer tegen mij. 'Welnee', zei ik, 'ik heb juist helemaal niet zoveel discipline. Wat ik wel heb is passie.' Passie is de motor waarop ik iets doe wat op discipline lijkt ... (meer)

  • Als je gaat leren mediteren is geduld de beste raadgever. Probeer niet iets te bereiken. Geef je over aan de houding en de ademhaling en laat al het andere los.... (meer)

  • Zelfacceptatie kan niet iets zijn waar je lange tijd moeite voor gaat doen en wat je in de toekomst gaat bereiken. Zelfacceptatie kan alleen maar nu zijn. Het betekent dat je jezelf accepteert tot in alle vezels en uithoeken van je bestaan...(meer)

  • Heb je wel eens gehoord van de 5-seconden regel van Mel Robbins? Het concept is ontstaan uit de observatie dat wanneer er een nieuw idee in je opkomt, de hersenen na een paar seconden allerlei bedenkingen beginnen te verzinnen om het niet ... (meer)

  • Ik wil zonder moeite bekennen dat ik zelf een perfectionist ben. Kijk maar naar deze inspiratie. Hij is mooi vormgegeven. Er zit een zelfgemaakte foto bij. Die foto is nog wat bijgewerkt..... (meer)

  • Bijna iedereen ervaart dat je te weinig tijd hebt. Wanneer jouw reactie daarop is om te proberen effectiever te worden, krijg je het nog drukker. Maar wanneer je leeft en werkt vanuit rust, gaat jouw tijdslijn ineens vloeiend lopen, als vanzelf...(meer)

  • Geweldloze communicatie volgens de methode van Rosenberg toepassen is net als het aanleren van een nieuwe taal. In het begin kan het gekunsteld overkomen. Wat wel indruk op mij maakt is hoe puur deze taal is. Er is nergens een verwijt...(meer)

  • Terwijl ik de trap afdaal zie ik tot mijn verbazing de buik van de boot gevuld met wel honderdvijftig mensen die intens dansen op een soort van spirittechnomusic. Er komt een ‘en nu doorzetten’ over mij en ik loop de ruimte in alsof ik hier elke week kom...(meer)

  • Daar ligt ze, midden in de sneeuw, met haar gezicht naar beneden. Achter haar ligt een bevroren waterval. IJspegels hebben het stromende water vervangen. ‘Ik kom niet meer mee’ zegt het meisje met haar zwarte haren en hemelsblauwe jas....(meer)

  • Ik houd er helemaal niet van wanneer er plots van buitenaf verwachtingen aan mij gesteld worden. Ik krijg het er acuut benauwd van alsof je met z’n drieën op de achterbank moet zitten voor een wat langere reis en ik dan in het midden....(meer)

  • Soepel en luchtig is de eigenschap van de levensgenieter, van degene die zich niet extra druk maakt en altijd wel een gelegenheid ziet of een opening om doorheen te glippen en zo ‘bij toeval’ de mooiste plekjes ontdekt...(meer)

  • Eenmaal in een stroomversnelling heb je geen tijd meer om te denken. Je kunt echter het moment herkennen dat de snelheid van het water verandert...(meer)

  • Wanneer je iets nieuws wilt beginnen, markeer je de start. Je stelt je goed voor wat je met de nieuwe actie, taak of opdracht wilt. De kans is veel groter dat er iets gaat gebeuren als je voor jezelf formuleert waar je wilt uitkomen...(meer)

  • In de training 'Assertiviteit en Heldere Communicatie' is één van de opties als je ergens last van hebt: niets doen, het voorbij laten gaan. Meestal laten we te veel voorbijgaan. Dan slikken we het langere tijd en houden ons in...(meer)

  • Het is fijn om de doden levend te houden. Het neemt het droevige en onomkeerbare aspect weg. Je onderhoudt daarmee actief de liefdesband die zo voelbaar aanwezig is...(meer)

  • Borgen is het sleutelwoord dat telkens terugkomt. Als je iets interessants gelezen of bekeken hebt, als je een nieuw inzicht hebt gekregen, neem je een time-out en sta je er even bij stil. Wat betekent dit? Wat betekent het voor mij?..(meer)

  • Bij kou moet je je proberen te ontspannen. Het grootste ongerief komt niet van de kou zelf, maar van een gespannen lichaam, door het verzet dat we ertegen plegen. Het is de spanning die maakt dat we het als onaangenaam ervaren...(meer)

  • Eigenlijk is dankbaarheid geen krachtspreuk omdat zij zich niet op de toekomst richt maar op het verleden. Maar hoe meer je het beoefent, hoe sterker het gevoel van dankbaarheid wordt. ‘Ik ben dankbaar’ is dus een ware krachtspreuk!...(meer)

  • Bij onvoorspelbare woede-uitbarstingen speelt iets meer mee: deze mensen staan vaak onder stress. Voortdurend worden ze bekeken, steeds moeten ze presteren op dat hoge niveau, mensen die tegen ze opkijken en ze op een podium plaatsen...(meer)

  • Angst kan je bloednerveus maken of verlammen. In beide vormen ben je niet meer in staat om adequaat te handelen. En tegelijk pompt het sloten van energie uit je lijf...(meer)

  • De deelnemers die de 'Opleiding trainer Tijdsurfen' volgen proberen hun publiek de aanwijzingen te laten ervaren of te laten voelen. Als de deelnemer het aan den lijve ondervindt, is de kans veel groter dat hij het ook gaat toepassen.....(meer)

  • Tijdsurfen heeft de gewoontes van het serene leven in de tempel doorgetrokken naar de huidige snelle maatschappij met zijn vele triggers en grote verantwoordelijkheden. Met Tijdsurfen ontdek je dat je anders met je tijd kunt omgaan...(meer)

  • Een familie is super kostbaar. Wanneer er heftige dingen gebeuren in het leven, is het een vangnet, maar het is vooral een gevoel. Een gevoel van verbinding waar iedereen bij hoort en iedereen zich in thuis kan voelen...(meer)

  • Tijdsurfen geeft je een geheel andere visie op to-do lijstjes. To-do lijstjes bieden houvast en tonen je wat je allemaal te doen hebt, zodat je niets vergeet. Maar to-do lijstjes willen ook controle houden en verplichten....(meer)

  • Loslaten doe je niet met je verstand maar met je emotionele systeem. Het is het emotionele systeem dat reageert op de hinder. Het brengt een irritatie teweeg. Die kunnen we voelen. Om nog preciezer te zijn: de irritatie is juist het verzet.....(meer)

  • Ik was geroerd door de manier waarop met dit tragisch voorval werd omgegaan zowel met de kip zelf als met iedereen die het voorval meemaakte. Op een natuurlijke manier kreeg alles zijn plek en iedereen zijn ruimte....(meer)

  • Als-dan-gedachten is een term die ik gebruik bij workshop over emoties. Het is een andere term voor doemdenken. Je stelt je allerlei mogelijke scenario’s voor en vervolgens krijg je angstzweet voor iets dat waarschijnlijk nooit gebeurt....(meer)

  • Als je nerveus voor iets bent, kun je lichamelijke reacties krijgen. Je maag raakt van streek, je hoofd slaat op hol of je kunt er niet van slapen. Eigenlijk is het niet de angst die deze reactie veroorzaakt, maar het verzet tegen de angst...(meer)

  • Niet verspillen is in de zenbeoefening een belangrijk aandachtspunt. Niet verspillen en hergebruiken betekent dat je met zorg omgaat met datgene wat door je handen gaat. Het is onderdeel van een circulaire economie...(meer)

  • Loop in een gelijkmatig ritme. Dat is een belangrijke aanwijzing om niet onnodig energie te verspillen. Even stoppen bij een mooi uitzicht of bij een waterval doe je natuurlijk...(meer)

  • Een duik in koud water versterkt je immuunsysteem en geeft je veel energie. Je voelt het bloed door je lijf stromen. Het voelt heerlijk fris aan, niet alleen voor je lichaam maar ook voor je geest…(meer)

  • De kinderen leren spelend het alfabet, niet alleen met hun hoofd maar ook met hun lichaam. Er is een natuurlijke afwisseling tussen rust en beweging, tussen aandacht en spel. Elk kind heeft zijn plek in de groep…(meer)

  • De machtige vleugels van de adelaar staan voor mij symbool bij de krachtspreuk ‘Ik ben vrij en autonoom’. Deze krachtspreuk nodigt je uit om telkens terug te keren naar jezelf en te luisteren naar je innerlijke stem…(meer)

  • Geluk en verdriet zijn verbonden met elkaar. Het Boeddhistisch antwoord hierop is: als je geluk nastreeft, zul je daar juist vaak ongelukkig van worden. Maar laat je het los, dan valt het geluk vanzelf als bonus in je schoot…(meer)

  • Op elk van de verdiepingen van het huis bestudeer je hoe je functioneert. Het bijzondere is dat als je de deze weg volgt, het probleem en de klachten vanzelf oplossen, zonder dat je je er expliciet op concentreert …(meer)

  • Kunnen vergeven is bijzonder belangrijk. Vergeven wil niet zeggen dat je hetgeen je hebt ondergaan bagatelliseert of ontkent. Je kijkt er met een andere blik naar. Een weidsere blik van waaruit compassie ontstaat... (meer)

  • Als je in je leven last hebt gehad van iemand die jou door rebels gedrag regelmatig belemmerde, kun je daar later allergisch op reageren. Er wordt onbedoeld tegen een oude wond aan geschuurd…. (meer)

  • De klok lijkt ineens 30 jaar terug te draaien. Op de voorkant van het Parool die op tafel ligt als ik thuiskom, staat een foto van Pauline, mijn eerste vrouw. Ze kijkt vrolijk lachend onze keuken in, alsof ze zeggen wil: ‘Ik kom even goeie dag zeggen. Alles goed? …. (meer)

  • De krachtspreuken uit het boek Vleugels van vertrouwen, gids voor de innerlijke metamorfose zijn nu ook als een set kaarten in een mooi stevig doosje verkrijgbaar! Zie onderaan deze Inspiratie om een set kaarten te bestellen …. (meer)

  • Hoe kun je nu Tijdsurfen als veel tijd van je dag bestaat uit overleg? Spreek gezamenlijk met je team of organisatie tijdsblokken af, waarin geen overleg plaats vindt. Drie uur overleg op een dag zou echt het maximale dienen te zijn... (meer)

  • Je ziet dingen die je anders niet zag. Je neemt een geurvlaag waar die voorbijkomt. Je ziet een nieuwe bloem aan een kamerplant ontstaan. Het is alsof de gewaarwordingen mogen binnenkomen in plaats van dat ze aan de grens van ons lichaam blijven staan.... (meer)

  • Leven en dood, vreugde en verdriet, ze liggen zo dicht bij elkaar, ze ondersteunen elkaar, ze hebben elkaar nodig. Je hoeft je daar zeker niet bezwaarlijk onder te voelen... (meer)

  • Als je eet, lees dan niet tegelijkertijd een tijdschrift. Wanneer je naar het toilet gaat, maak dan eerst een aandachtige buiging naar het Boeddhabeeld. Wat je ook doet, doe het respectvol en met aandacht...(meer)

  • Wat je direct kunt doen aan een gevoel van oververmoeidheid en altijd maar moe zijn? Tips die meteen helpen en die je zowel rust als energie geven … (meer)

  • We zijn zowel egoïstisch, berekenend en destructief als ook oprecht liefdevol, meevoelend en sociaal. Niet alleen in het groot maar ook in het klein, dat wil zeggen in elk mens zijn beide dimensies aanwezig...(meer)

  • Vertrouwen hebben betekent dat je kunt loslaten. Pas dan ontstaat de rust van de ware Tijdsurfer! Zonder moeizame overwegingen en vanuit innerlijke kalmte laveert hij kundig zijn tijdsplank over de golven...(meer)

  • Als je een lastige verhouding met slapen hebt, kan het leven vermoeiend worden. Het is belangrijk om overdag er telkens even uit te stappen, jezelf uit te zetten en hoofd leeg te maken...(meer)

  • Jezelf naar beneden halen, het lijkt zo logisch om te doen. Roep je er niet de juiste spanning mee op om in de toekomst geen fouten meer te maken, of nog beter te presteren?....(meer)

  • Welke vaardigheden dient een coach of trainer te hebben om de methode van 'De Innerlijke Metamorfose' te kunnen toepassen? Hoe gaan we de methode trainen en welke begeleiding wil ik daarbij bieden?...(meer)

  • Niets is bestendig. Alles komt op, verandert en vergaat. Een diep besef en aanvaarding van deze vergankelijkheid is in de zen fundamenteel...(meer)

  • Het herkennen van secundaire emoties is een sleutel wat betreft het verwerken van een voorval. Boosheid treedt bijna altijd op als secundaire emotie...(meer)

  • Het is positief telkens weer je goede voornemens te formuleren. Daarbij is het nuttig je te realiseren waarom het zo vaak mis gaat met die goede plannen…(meer)

  • Met een aantal vragen wil ik je uitnodigen terug te blikken. Wie ben je dankbaar? Wie schiet je te het eerst te binnen? Je mag meerdere mensen opnoemen. Waar ben je dankbaar voor? …(meer)

  • Angst is echter vooral een waarschuwingssignaal dat maakt dat je alert kunt reageren op een directe dreiging. Het is niet nodig en ook niet gezond om het voortdurend als basisgevoel te onderhouden …(meer)

  • De eerste krachtspreuk van het boek ‘Vleugels van vertrouwen’ luidt ‘Ik heb vertrouwen’. Deze spreuk daagt je uit om als volwassene hetzelfde natuurlijke vertrouwen te kunnen voelen als kinderen...(meer)

  • Voor mij persoonlijk is een soulmate niet iemand die je per ongeluk op je pad ontmoet, maar een bewuste keuze van mijzelf, de vrije keuze om iemand als mijn soulmate te beschouwen, hetgeen vaak wederkerig is....(meer)

  • ’s Morgens spreidde ik mijn armen en zei: ‘Ik heb vertrouwen’. Voor mij betekende dat: ik weet niet wat er komt, maar laat het maar komen. Het komt wel goed. Dit werkte de hele dag door....(meer)

  • Niet alleen de theatervoorstellingen waren gevuld met passie, ook het slot doen ze liefdevol en zorgvuldig. Het is alsof elke periode gemarkeerd is met een mijlpaal die nu op dit feest ook weer verwijderd of doorgegeven wordt...(meer)

  • Ik kijk op de klok. Het is min 15 minuten. Gaat nu toch nog alles mis? De eerste online bezoekers zullen wel al pogen in te loggen … (meer)

  • In het begin zei ik de krachtspreuken: ‘Ik heb vertrouwen’ en ‘Ik ben dankbaar’. Ik nam de lichaamshouding aan en riep het gevoel op. Dat hielp zo goed dat ik het gevoel van vertrouwen nu zo kan oproepen … (meer)

  • Het gebruik van krachtspreuken is de tweede sleutel van 'De innerlijke metamorfose'. Met deze sleutel kun je nieuwe krachten in jezelf laten groeien. Je kunt zelfvertrouwen laten rijpen, of een gevoel van vrijheid en autonomie laten ontstaan … (meer)

  • De gebruikelijke middelen die in de meeste therapieën worden aangeraden om van de meeprater op je schouder af te komen, helpen niet. Die baseren zich op logica of op vechten. Vechten helpt al helemaal niet. Dat versterkt alleen maar het mechanisme. Liefdevolle observatie werkt wel... (meer)

  • Het geeft een enorme ontspanning om te kunnen vertrouwen op mijn lijf. Deze krachtspreuk in combinatie met het liefdevol waarnemen maakt dat ik een veel gezondere relatie onderhoudt met mijn lijf... (meer)

  • Het boek beschrijft twee sleutels waarmee je oude patronen kunt transformeren. Met de eerste sleutel kun je hinderlijke gedachten die je alsmaar herhaalt laten verdwijnen zoals 'Ik doe het niet goed genoeg', of ook oud gedrag, zoals pleasen of uitstelgedrag.

  • De alertheid is een rode draad geweest in mijn leven. Ik ben als beroeps in dienst gegaan bij Luchtmobiel. Ik werd gedrild door commando’s en mariniers en nog scherper gezet op angst. Die angst is ook gevoed omdat ik er verslaafd aan was. Ik zocht het op. Ging zweefvliegen, reed hard op de motor. Ik wilde adrenaline voelen. Schrikken, dat vond ik fijn.... (meer)

  • Na jaren rondgezworven te hebben op zoek naar een weg die oorspronkelijk genoeg is dat ik hem vertrouw, binnen in mijzelf, voel ik dat ik niet meer verder hoef te zoeken. Hier is het, in de stilte en in de klanken uit het onontgonnen land. Vanaf dat moment begin ik aan de zen te ruiken... (meer)

  • Veel mensen hebben moeite om van zichzelf te houden. Stap 1 op het pad van het zelfbeeld is jezelf te gaan accepteren. Niet alleen die kanten van onszelf die we als positief beoordelen. Ook de kanten van onszelf die in een hoekje onder een zwart doek verstopt liggen en waar we liever niet naar kijken...(meer)

  • Het toewerken naar krachtspreuken die bij me horen, was belangrijk voor mij. Ik heb gemerkt dat uit het enten op een positieve ervaring al een positieve energie ontstaat, ik voel het echt...(meer)

  • Vertrouwen is voor mij een sleutelwoord. Als je kunt leven vanuit vertrouwen, maakt dat het leven zoveel lichter. Je kunt je verbinden met de omgeving en voelen dat je er deel vanuit maakt....(meer)

  • De motor om zazen te beoefenen kan niet gemak of welbevinden zijn. Het is de roeping waarmee je begint met de beoefening. Een diep gevoel van binnen van: wat er ook gebeurt, dit is het belangrijkste wat ik wil doen en het komt vóór al het andere ...(meer)

  • Emotionele omstandigheden zijn een uitdaging. Het zijn de momenten waarbij een gemoedelijke stemming gemakkelijk kan omslaan in irritatie en ruzie. Het lijkt alsof de emotie je tijdelijk verblindt, waardoor je niet meer in staat bent nuchter te reageren...(meer)

  • Het is belangrijk dat als je iets dwars zit, je het durft aan te gaan. Je doet dit om de relatie te bestendigen, niet om gelijk te krijgen...(meer)

  • Welke route kies je? Hoe stippel je hem uit? Dat zijn vragen die je ook in het gewone leven tegenkomt. In het begin is alles nog zo vaag dat het je verlammen kan... (meer)

  • We gaan hard roepen of onszelf beklagen. Vervolgens proberen we de tegenslag te relativeren. Dat is een stressvolle manier van doen met weinig effect... (meer)

  • Ik kijk hem verbaasd lachend aan. Ik had nergens om gevraagd en kreeg zomaar een cadeautje. ‘Geef je vaak zomaar cadeautjes?’ vraag ik hem.... (meer)

  • Ik ga naast haar zitten en zie hoe vermoeid ze oogt. Zachtjes zeg ik haar naam. Ze opent haar ogen en kijkt mij aan. Een moment is het stil. Dan beginnen we allebei te stralen... (meer)

  • Ik vind dat zo kwetsend. Waar bemoeit hij zich mee? Dat zijn nu echt mijn eigen zaken. Ik wil dat hij me met rust laat... (meer)

  • Ik kan de slaap niet meer vatten en luister naar de nacht en verre geluiden. Ik denk aan Giz die ergens in dit bos naar ons op zoek moet zijn.... (meer)

  • Vertrouwen hebben wil niet zeggen dat je gelooft dat alles goed gaat. Het betekent dat je erop vertrouwt dat je er wel mee om weet te gaan, wat er ook gebeurt... (meer)

  • Emoties die ons plezier geven zijn de jus van het leven. En wat doen we met die jus? Vaak nemen we daar maar niet teveel van. We houden ons een veilig beetje in.... (meer)

  • Het betreft een oefening die aan Deep Democracy ontleend is. Het is een methode die ten doel heeft om de stem van de minderheid te integreren in de stem van de meerderheid... (meer)

  • 'Ik zie kanker als een gedeelte van mezelf, als een soort vriend, misschien zelfs wel een goeie vriend. Goeie vrienden hebben ook hun slechte eigenschappen.’.... (meer)

  • Om dapper te zijn hoef je blijkbaar niet de sterkste te zijn. Overtuiging is voldoende! Met alle veren die je hebt geloven dat je die rot Beagles eens even een lesje zult leren.... (meer)

  • Het is alsof zij zo diepe voren in ons onbewuste geslepen hebben dat we altijd maar ditzelfde pad nemen. Eens een pleaser, altijd een pleaser. Maar is dit waar? ... (meer)

  • Te voet dienen we door een smal pad te lopen dat links en rechts is afgezet met hekken. Dat is nog eens een echte overgang, denk ik bij mijzelf ... (meer)

  • Een emotie is een gevoel dat, ook al is het onaangenaam, in eerste instantie wil helpen om vervolgens net als golf op het strand weer uit te klinken en op te gaan in de rest van het water ... (meer)

  • Het belangrijkste inzicht wat verlies betreft is dat je verwerkt met je emotionele systeem en niet met je gedachten! Relativeren blijft een vergeefse poging ... (meer)

  • Neem een flink vel papier en kleurtjes en zet hierop in de bovenhoek de domeinen van aandacht. Ik heb er zes genoteerd ... (meer)

  • Er is een andere manier om naar het jaar te kijken, niet in de vorm van emotionele gebeurtenissen, maar van belangrijke stromen ... (meer)