
14 aug Een veilige setting
Ik speel Jeroen. We stellen dat Anne en Jeroen samen een event georganiseerd hebben maar nu aan het einde van de dag heeft Jeroen een vroegere vriendin, Julie, ontmoet en die twee zijn gepassioneerd aan het praten. Anne is in haar eentje aan het opruimen. Maar dat is veel werk, niet eerlijk en ook niet wat is afgesproken. Zij mag het gaan aankaarten bij Jeroen.
Nadat de scène gespeeld is vraag ik aan de groep: ‘Wat hebben jullie gewaardeerd, wat heeft Anne goed gedaan?’ Een deelnemer steekt haar hand op: ’Ik vond jouw begin best sterk,’ zegt ze aan Anne ‘het was fijn dat je ook aandacht had voor Julie. Het schiep een sfeer waardoor Jeroen meer open stond voor jouw vraag.
‘Nog meer?’ vraag ik aan de groep ‘Wat kun je nog meer aan positiefs teruggeven?’ ‘Dat Anne goed volhield en zich niet door Jeroen liet afschepen.’ ‘Zeg het maar direct aan haar’, zeg ik. ‘Nou, dat je goed doorging. Je zei dat Jeroen en jij het samen hadden opgebouwd en dat hij precies wist hoe de opbouw in elkaar zat en hem dus ook weer gemakkelijk kon demonteren.’
Apart nemen
‘Hebben jullie ook nog tips?’ vraag ik. ‘Ja,’ zegt een andere deelnemer ‘ik zou gezegd hebben dat Jeroen meteen moest komen. Nu kon hij nog proberen er onderuit te komen. Je liet hem wel erg veel ruimte.’ ‘Mee eens’, zeg ik. ‘Nog meer?’
Dan geef ikzelf ook een tip. ‘Je had Jeroen even apart kunnen nemen. Het is gemakkelijker iemand aan te spreken als er niet ook nog anderen bij aanwezig zijn. Hij zal zich minder opgelaten voelen en ook voor Julie is het fijn dat zij niet ineens betrokken wordt bij een verhaal waar zij geen deel aan heeft.’
Als we de sessie afsluiten doen we met de groep een check-out. Anne geeft terug dat ze het een fijne sessie vond en dat de groep leuk en veilig was.
Benoem het positieve
Het was echter niet de groep die zo veilig was, het was de gekozen werkvorm die de sfeer in de groep veilig maakte. Als je om feedback vraagt, krijg je negen van de tien keer kritiek: ‘Je had wel wat duidelijker mogen zijn en ook niet zo snel toegeven aan Jeroen’ zou dan wellicht de reactie zijn. En alles wat Anne goed gedaan had, zou onbenoemd blijven. Het was immers al goed.
Het is niet vanzelfsprekend dat Anne bewust is van haar eigen kwaliteiten in het spel van daarnet.
Door het positieve te benoemen en tips in plaats van kritiek te geven, krijgt het zelfvertrouwen een boost. Anne had de spits afgebeten voor de groep en ik kon merken dat ze tijdens het spel wat nerveus was. Aan het einde van de sessie straalde ze echter vertrouwen uit, de beste basis om het geoefende ook daadwerkelijk in praktijk te kunnen brengen.
Veilige setting met rollenspel
Donderdag 6 februari start er een nieuwe online training ‘Assertiviteit en Heldere Communicatie’. Gedurende vijf sessies van 2 uur trainen we de skills van communicatie. Thema’s zijn: het vergroten van je zichtbaarheid, anderen goed begrijpen, op een natuurlijke manier complimenten geven en een lastige situatie kunnen aankaarten.
Elke sessie nemen we ook een praktische situatie onder de loep, zoals hierboven. We spelen het uit met rollenspel in een veilige setting. Je mag ook jouw eigen situaties inbrengen. De groep die start om 19 uur is helaas al vol. In de groep van 16.30 – 18.30 uur zijn echter nog enkele plaatsen beschikbaar.
Assertiviteit en Heldere Communicatie
Reactie van een deelnemer
Ik ben blij dat ik meer bewustzijn heb gekregen door de technieken die aangereikt zijn om op een goede manier met elkaar te kunnen communiceren. Paul geeft je steeds het gevoel, dat je in dit proces op weg bent om hierin bekwaam te gaan worden. Ik merk dat ik nu meer ruimte in mezelf ervaar en mezelf beter kan laten zien. De vaardigheden van de communicatie kon ik verbinden met de eerder gedane workshop “De Innerlijke Metamorfose”. Deze trainingen zijn nauw met elkaar verbonden. Je kunt in een diepere laag terecht komen waar pijn is geweest en wat eerder niet op een goede manier uitgesproken kon worden. Dit kun je dan alsnog aangaan met de aangereikte tools.
Corrie van Zonneveld, remedial teacher