Knoop in de maag

Knoop in de maag

Knoop in de maag

Heb je een knoop in de maag van een vervelend voorval? Je voelt je gepasseerd en bent boos of verdrietig.
Niets lijkt te helpen om die knoop er weer uit te krijgen. Je denkt en peinst over wat je gaat doen om het verhaal op te lossen. Al die tijd blijft de knoop in de maag voelbaar. Je slaapt niet goed en dat helpt ook niet om helder te worden.
Er lijkt maar een weg: de situatie aangaan. Maar daar ben je net een beetje te opgewonden voor. De kans is groot dat je jouw boodschap geïrriteerd gaat brengen en niet goed begrepen wordt.

Waarom heb je een knoop in de maag?

Het nare voorval heeft bij jou een emotionele reactie opgeroepen. Het is alsof het van binnen in je begint te stomen. Vervolgens ga je na te denken over het gebeuren. Het zijn koortsachtige gedachten over hoe je het gaat aanpakken. De suggestie die je net bedacht hebt, verwerp je ook weer. Je bedenkt een andere aanpak: ja die is het, dat ga je doen. Om even later ook deze weer te verwerpen. De knoop in de maag blijft maar zitten.

Onder alle gedachten die je hebt, schuilt één andere gedachte die alles bepaalt en ons emotionele systeem doet blokkeren. Deze is: ik wil niet dat dit gebeurd is. Met deze gedachte verkrampen we en gebeurt het tegendeel van wat werkzaam is: we duwen de emotie weg en vervangen hem door iets anders, vaak een tweede emotie, dat kan boosheid zijn of verdriet. 

De oplossing voor de knoop in je maag

Het probleem is nu: zo lang je onbewust maar blijft volhouden dat je deze situatie niet wilt, kan de knoop in de maag ook niet verdwijnen. Je zult dus eerst moeten toegeven dat je geraakt bent of geschrokken. Je kunt dit gevoel benoemen voor jezelf of met een vriendin. Als je dat doet zonder te verkrampen, kan de emotie wegvloeien en zal de knoop in de maag oplossen. Vervolgens word je weer helder. 
De gedachten die je dan ontwikkelt zijn heel andere. Je kunt het geheel veel beter in zijn context plaatsen en een goede reactie bedenken.

Tijdens de workshop Zelfbeeld en Emoties, gaan we in op het verwerken van een vervelend voorval. En wat je verder nog leert:

  • Je leert met een simpele oefening hoe je dit verzet kunt opheffen en de knoop in je maag verdwijnt
  • Je durft ook voluit te lachen en plezier te hebben 
  • Je herkent niet helpende gedachten en weet wat je moet doen om deze hun kracht te ontnemen
  • Je weet welke emoties primaire emoties zijn en dat je je op deze moet richten
  • Je weet ook welke emoties secundair zijn en veel aandacht trekken maar ook dat je juist deze niet moet volgen
  • Je snapt dat alle verzet alleen maar averechts werkt
  • Je leert onderscheiden welke van jouw emotionele reacties met vroeger verbonden zijn
  • Je snapt hoe je in dat geval het beste kunt handelen
  • Je durft kwetsbaar te zijn zonder dat men er misbruik van kan maken

Geef je nu al op voor deze workshop om zeker te zijn van je plaats. De groepen bestaan uit slechts acht personen, hetgeen veel persoonlijke aandacht garandeert.   

Meld je aan via deze link: workshop Zelfbeeld en Emoties

7 Reactie's
  • Vera
    Geplaatst op 12:43h, 04 februari Beantwoorden

    Goeiemorgen Paul,

    Wat een synchroniciteit! Juist op dit moment zit ik met een knoop in mijn maag! En gebeurt in mij precies wat jij beschrijft. Ik ben geschrokken van iets en word steeds banger. Verschillende stemmen en emoties gaan door mijn hoofd. Wat hoort bij vroeger, wat bij nu?
    De kunst is te aarden, te accepteren dat ik bang ben en mijn innerlijke kinderen gerust te stellen. Pas als ik weer de regie heb over mijzelf, kan ik een beslissing nemen.
    Dank voor je inspirerende wekelijkse stukken Paul!

  • Els Paalman
    Geplaatst op 13:08h, 04 februari Beantwoorden

    Beste Paul,

    Jaren terug, toen je nog aan het begin stond van de Stressontknoping heb ik 8x de cursus gevolgd. Overigens met veel plezier toen.
    Mijn dochter is al langer op zoek naar een cursus waar ze leert omgaan met de knoop in haar maag, waar zij vaak last van heeft.
    Zij is – laat ik het zo noemen- een speciaal persoon waar ik voor moet zorgen Ik kan vanwege haar privacy niet meer informatie geven.
    Zou ik in direct contact met jou kunnen komen om een en ander toe te lichten en te kijken of deze cursus voor haar geschikt is?

    • Paul Loomans
      Geplaatst op 13:27h, 04 februari Beantwoorden

      Dag Els, je kunt mij bellen op 06-42143553

  • Petra van Veelen
    Geplaatst op 19:22h, 04 februari Beantwoorden

    Beste lezers,
    Deze inspiratie gebruik ik regelmatig in mijn werk met kleuters. Soms raken ze verzeild in een situatie die heel anders uitpakt dan ze hadden verwacht. Aan de manier van huilen merk ik dat ze er erg mee zitten. De woorden “ik denk dat je wilde dat het niet was gebeurt”, begrijpen ze heel goed en geven verlichting. Tot rust gekomen weten ze zelf hoe ze het verder op kunnen lossen.

    • Paul Loomans
      Geplaatst op 19:50h, 04 februari Beantwoorden

      Wat mooi hoe je reageert met jouw kleuters, Petra. Ik weet nog goed dat mijn eigen dochter ooit spontaan zei bij een miskleun: ‘Ik wil niet dat dit gebeurd is’. Ik nam haar bij me op schoot. Ze moest even heel hard huilen en toen was het over. De knoop in de maag was opgelost!

  • Marike
    Geplaatst op 19:39h, 11 februari Beantwoorden

    Hallo Paul,

    Mijn vraag is hoe doe je dat met emoties van dingen waarvan je bang bent dat ze gebeuren? Dus nog niet gebeurd zijn, Kun je dan ook onderscheiden in eerste en tweede emotie?

    • Paul Loomans
      Geplaatst op 20:05h, 11 februari Beantwoorden

      Beste Marike,
      Voor gebeurtenissen die in de toekomst liggen is angst een waarschuwing. De emotie zegt als het ware tegen je: ‘Let op’.
      We kunnen deze angst eventueel versterken met doemgedachten. Dat verzwaart het aanmerkelijk en maakt dat de angst zich onnodig vergroot.
      De raad is hier: herken doemgedachten en ga er niet in mee.
      De angst zelf als waarschuwing mag je toelaten en door je heen laten gaan. Dat is zijn functie.

Geef een reactie

Gratis videoles ‘Stressvrij werken met Tijdsurfen’

Ben jij vaak druk en loop je achter de dingen aan?
Ontvang dan deze gratis videoles plus een aantal basisaanwijzingen om op een soepele manier je tijd en taken te beheren. Ook krijg je elke dinsdag de Wekelijkse Inspiratie met een tip hoe je stress kunt verminderden en meer vanuit rust kunt leven.
GRATIS LES
Meld je aan en je ontvangt de proefles direct in je mail.
close-link