Het zelfbeeld verbeteren

Het zelfbeeld verbeteren

Het zelfbeeld verbeteren

Het zelfbeeld verbeteren
Deze Inspiratie is in het bijzonder geschreven voor mensen met een negatief zelfbeeld, maar ook voor mensen die daar geen last van hebben is het interessant, want het is nuttig om er een beeld van te hebben. 

Wat is een negatief zelfbeeld en hoe ontstaat het?
Een negatief zelfbeeld betekent dat je vaak bezig bent met hoe je overkomt, met wat anderen van je vinden. Of nog preciezer gezegd: wat je denkt dat anderen van je vinden, want anderen vinden meestal minder van jou dan jijzelf. 
Je wordt niet geboren met een negatief zelfbeeld. Een baby denkt nog niet: zie ik er wel goed uit met mijn luier en zuig ik wel voldoende aan de borst. 

Verlegenheid kan in de genen zitten, maar jezelf daarvoor veroordelen ontstaat onder invloed van de omgeving en met name in de jeugd. Als de omgeving druk uitoefent om over deze verlegenheid heen te stappen, is het effect vaak averechts. Het kind wordt er nog onzekerder van en gaat denken dat het minder goed is en eigenlijk anders zou moeten zijn.

Dat kan ook gebeuren als een kind aldoor maar kritiek te horen krijgt of als een broer of zus als voorbeeld gesteld wordt voor het gewenste gedrag. 
Met andere woorden: een negatief zelfbeeld veroorzaak je niet zelf maar loop je op.

De gezonde houding zou zijn een kind te laten voelen dat het goed is zoals het is en dat je als ouder vertrouwen in hem hebt. Ook als het verlegen is of anders dan de meeste kinderen.

De vicieuze cirkel doorbreken
Wanneer je opgegroeid bent met een negatief gevoel over jezelf, zijn in je volwassen leven de afkeurende gedachten een reflex geworden. 
Je hebt je het gevoel dat je op veel terreinen beter zou moeten presteren. Je zou opener moeten zijn en ook wat grappiger. Je zou meer moeten durven en op je werk betere prestaties leveren.
Wanneer je dit patroon opmerkt bij jezelf en er last van begint te krijgen, denk je bij jezelf: ik moet mijn zelfbeeld verbeteren. Wil ik dit voortdurende oordelen over mijzelf kwijtraken, moet ik mijn uiterste best doen om mijzelf te verbeteren. 

Maar een positief zelfbeeld is in de eerste plaats jezelf aanvaarden zoals je bent. Als je heel erg je best doet om van het oordelen af te komen, zul je het negatieve oordeel alleen maar versterken. Het is immers nooit goed.

Mild
Deze vicieuze cirkel doorbreken begint met te aanvaarden dat dit mechanisme in je zit. Het begint met het aanvaarden van het feit dat je regelmatig jezelf afwijst. 
Hoe kun je nu aanvaarden dat je jezelf afwijst en je er niet tegen verzetten?

Door het patroon te gaan observeren. Niet door te zeggen: shit, daar doe ik het alweer, maar door het liefdevol te observeren.
Door jezelf telkens een aai te geven in plaats van een stomp op het moment dat je het opmerkt. Door met een glimlach waar te nemen hoe vaak je dit doet. 
En dat geduldig vol te houden. 

De kans is groot dat je ook hierin jezelf afwijst en denkt dat je beter moet observeren en sneller vooruitgang moet boeken. Maar dat is onderdeel van hetzelfde mechanisme. Observeer dat ook. Liefdevol. 

Mild zijn voor jezelf is de sleutelterm.

Het zelfbeeld verbeteren betekent: aanvaarden dat je goed bent zoals je nú bent, inclusief dit patroon waar je zo graag vanaf wilt.


De eerste verdieping van het huis van De StressOntknoping: Zelfbeeld verbeteren 
Je vindt ondersteuning in het observeren van negatieve patronen in de workshop Zelfbeeld en Emoties.

4 Reactie's
  • Ben van Hoof
    Geplaatst op 18:15h, 03 november Beantwoorden

    Zo herkenbaar. Zeker de opmerking geduldig volhouden. Ik heb geleerd dat het niet zoveel uitmaakt wat jouw zelfbeeld is, maar het nodig is om er iets aan te gaan doen als je er last van krijgt. Voor mij was dat 8 jaar geleden (toen 56 jaar oud). Een goede coach, een perfecte training mindfullness en inderdaad met veel geduld blijven oefenen heeft er voor mij toe geleid dat ik me nu heel veel beter voel dan 8 jaar geleden. Het gaat nog wel eens “fout” maar dat kan ik tegenwoordig zonder moeite aanvaarden; ik glimlach een keer naar mezelf en lach vriendelijk terug om aan te geven ” het is goed zo”. Ik gun iedereen om dat te kunnen. Paul, bedankt voor je prachtige nieuwsbrief.

    • Paul Loomans
      Geplaatst op 12:50h, 05 november Beantwoorden

      Fijn om jouw verslag te lezen, Ben. Daadwerkelijke en blijvende verandering is mogelijk!

  • Silvia
    Geplaatst op 14:54h, 08 november Beantwoorden

    mooi verwoord. Ik herken mij in je inspiratie. Alleen, ik zou in plaats van “reflex” eerder het word “automatisme” gebruiken.

    • Paul Loomans
      Geplaatst op 14:54h, 08 november Beantwoorden

      Inderdaad is het woord automatisme beter op zijn plek, dank.

Geef een reactie

Gratis videoles ‘Stressvrij werken met Tijdsurfen’

Ben jij vaak druk en loop je achter de dingen aan?
Ontvang dan deze gratis videoles plus een aantal basisaanwijzingen om op een soepele manier je tijd en taken te beheren. Ook krijg je elke dinsdag de Wekelijkse Inspiratie met een tip hoe je stress kunt verminderden en meer vanuit rust kunt leven.
GRATIS LES
Meld je aan en je ontvangt de proefles direct in je mail.
close-link