Omgaan met boosheid

Omgaan met boosheid

Het is interessant om bij jezelf de oorzaak van boosheid te herkennen. Er zijn een paar redenen waarom we allemaal wel boos kunnen worden. Deze week zat ik bij iemand in de auto die onverwacht boven op de rem trapte. ‘Kijk toch uit’, flapte ik eruit. Mijn schrik vertaalde zich in boosheid. 
Dat kan ook gebeuren als je je hoofd stoot tegen een kastje waarvan de deur open bleef staan. De pijn vertaalt zich dan onmiddellijk in een boos verwijt: ‘Wie heeft hier die deur laten open staan?’.
Zo kun je zelfs boos worden op jezelf!
Bij deze simpele voorbeelden zie je al dat boosheid, hoe snel zij ook komt,  een secundaire reactie is. Eerst schrik, dan boos. Eerst pijn, dan kwaad.

We kunnen ook boos worden wanneer we ‘op onze ziel getrapt worden’. Een uitdrukking die wil zeggen dat we ons tot in het diepst geraakt voelen. In de praktijk betekent dit dat er langs een oude wond geschuurd wordt, een plekje in onze herinnering waar we vroeger veelvuldig geraakt werden en dat nu een litteken is. 
Wanneer we in het heden een trigger ontmoeten, wanneer we opnieuw geraakt worden in deze wond, reageren we buiten proporties. We hebben een allergische reactie.

Onrecht, vernedering, kritiek, niet gezien worden, over jou beslist worden, kunnen allemaal redenen zijn voor zo’n excessieve reactie.

Wat kun je hieraan doen? 

Het eerste is herkenning. Zie wanneer jij heftig op iets reageert wat een ander voorbij zou laten gaan. Vervolgens benoem je de primaire emotie. Er zijn maar twee mogelijkheden. Het is óf angst óf je voelt je geraakt. Dan richt je de aandacht op deze eerste emotie en niet op de boosheid en alle gedachtes die daarmee gepaard gaan. 
Als je deze primaire emotie de ruimte geeft, zal deze uit zichzelf ook weer wegebben. Daarmee heb je het voorval verwerkt.

Het kan ook omgekeerd. Iemand die heel boos op jou wordt terwijl het voor jou niet zo extreem was wat je net zei. Dit doet zich voor in relaties. Vaak kies je een partner uit die ook iets van jouw allergieën in zich draagt. En vice versa. 
Het is goed je hier wederzijds bewust van te zijn en de ander hierin niet te triggeren. Je kunt het ook benoemen: ‘Ik weet dat dit gevoelig ligt bij jou’.

De kelder van het huis van De StressOntknoping: Emotionele verwerking

Het proces van oud zeer en allergische reacties wordt uitvoerig beschreven in het boek ‘Goed gevoel, emoties als medicijn’.

Je kunt dit thema bestuderen in een workshop Zelfbeeld verbeteren en Emoties kalmeren.

5 Reactie's
  • Anoniem
    Geplaatst op 14:57h, 29 januari Beantwoorden

    Vindt het wel eenzijdig … door goed naar je primaire reactie te kijken ebt je boosheid weg. Als het zo makkelijk is.
    Soms is boosheid toch ook terecht omdat jou onrecht is aangedaan.
    En de boosheid zal pas echt wegebben als aan jou gevoel op de een of ander manier is recht gedaan, al was het maar doordat de ander sorry zegt.
    En boosheid is niet per se negatief. Het is hoe je je boosheid gebruikt. Het kan je ook kracht geven dingen te veranderen of zaken aan te pakken.
    Maar gebruik die kracht wel verstandig en maak niet meer kapot dan je lief is.

    • Paul Loomans
      Geplaatst op 14:58h, 29 januari Beantwoorden

      Ik heb het niet over terecht of onterecht. Ik heb het over allergische reacties. Dan is het vaak erg lastig te herkennen dat men in feite geschrokken of gekwetst is. Men blijft in de boosheid hangen, ook na een sorry. ‘Hoe kan de ander nu zó reageren…’.
      Wanneer men bij zichzelf herkent dat het een allergische reactie is, opent dat de weg naar meer begrip maar vooral naar verwerking. Het gaat niet zozeer om wat net voorviel, het gaat om wat vroeger gebeurd is. Dat vraagt om de primaire emotie te durven voelen.

      Het klopt dat boosheid in sommige gevallen ook kracht kan bijzetten, maar een duidelijk maar beheerst aangeven van wat men voelt en wat de behoefte is, is in mijn ogen werkzamer.

  • Greet
    Geplaatst op 17:12h, 29 januari Beantwoorden

    Zo herkenbaar👍

  • Dorith
    Geplaatst op 22:54h, 30 januari Beantwoorden

    Dit kwam voor mij precies op het goeie moment. Ik kon mijn boosheid oplossen en ruzie voorkomen. Heel blij mee.

    • Paul Loomans
      Geplaatst op 15:39h, 31 januari Beantwoorden

      Wat fijn om te horen!

Geef een reactie