Wat kun je doen als je somber bent?

Somberheid

Wat kun je doen als je somber bent?

Iedereen is wel eens somber. Sommigen vaker dan de anderen, en sommigen ook langer dan anderen. Maar in een bepaalde mate kent iedereen het wel: als je moe bent, als je langdurig pijn hebt, als je een fikse tegenvaller hebt gehad of de ochtend nadat je zo lekker doorgezakt bent. De aanwijzing is tweeledig:

  • verzet je niet tegen het gevoel

Maak onderscheid tussen wat je in je lichaam voelt en wat je erover denkt. Het gevoel is iets wat je kunt waarnemen, wat je kunt lokaliseren. Het idee is je er niet tegen te verzetten, ook al voelt het niet prettig. Maak je ermee vertrouwd. Ga niet extra druk doen of je verkrampen. Doe zelf ook rustig en ga met deze energie mee in plaats van ertegenin. Goede acties zijn activiteiten met je lichaam of met je handen.

  • ga niet mee met de gedachtes

Deze aanwijzing is net zo belangrijk als de eerste. Er kunnen allerlei sombere gedachtes voorbijkomen: ‘Dit gaat nooit over’, ‘Ik ben niks waard’, ‘Het lukt me nooit’ ‘Hoe lang moet dit nog duren?’ etc. Train jezelf deze gedachtes te observeren in plaats van je ermee te identificeren en ze daarmee waarheidgehalte te geven. Je hoeft ze ook niet te ontkennen. Ertegen vechten, geeft ze alleen maar nieuwe kracht. Observeer ze en ga er niet op door.

Wanneer iemand vaak last heeft van depressieve gevoelens, of als deze lang duren, is het goed om allereerst naar het zelfbeeld te kijken. Een negatief zelfbeeld kan de bron zijn van sombere gedachtes. Aan een negatief zelfbeeld valt gelukkig goed te werken.
(zie hiervoor de module Zelfbeeld & Emoties).

De kelder van het huis van De Stressontknoping: Emotionele verwerking

Je kunt dit thema verder bestuderen in een workshop Zelfbeeld verbeteren en Emoties kalmeren

3 Reactie's
  • Krishna Pria
    Geplaatst op 12:07h, 23 januari Beantwoorden

    Beste Paul,

    Ik put enorm veel kracht uit deze en je voorgaande inspiratie berichten.

    Ik zou al je cursussen willen volgen.
    Wat mij tegen houdt is geld…

    Hartelijke groet,
    Krishnapriya

  • Ellen Mertens
    Geplaatst op 12:42h, 23 januari Beantwoorden

    Ik vind dit een lastig item. Ik ben het grotendeels met je eens. Ik begrijp wat je bedoelt.
    Maar helaas ken ik ook al vanaf mijn puberteit chronische depressie die ook nog eens verergert in de winterperiode. Sinds afgelopen najaar krijg ik voor dat laatste lichttherapie en dat verlicht al een heel stuk. Letterlijk én figuurlijk.
    Acceptatie, niet verzetten tegen het gevoel , niet in de gedachten meegaan. Het helpt zeer zeker om prettiger om te kunnen gaan met ziektes en dus ook de ziekte depressie. Maar ik vind het pittig om deze houding aan te leren als je al midden in de ziekte zit.

  • Adelei van der Velden
    Geplaatst op 12:51h, 26 januari Beantwoorden

    Pauls postings bevatten voor mij altijd inspirerende lesjes. Blij mee!

Geef een reactie

Gratis videoles ‘Stressvrij werken met Tijdsurfen’

Ben jij vaak druk en loop je achter de dingen aan?
Ontvang dan deze gratis videoles plus een aantal basisaanwijzingen om op een soepele manier je tijd en taken te beheren. Ook krijg je elke dinsdag de Wekelijkse Inspiratie met een tip hoe je stress kunt verminderden en meer vanuit rust kunt leven.
GRATIS LES
Meld je aan en je ontvangt de proefles direct in je mail.
close-link