Omgaan met onrust en angst

Omgaan met onrust en angst

Omgaan met onrust en angst

Ik probeer mij voor te stellen: als je het virus zou kunnen zien, bijvoorbeeld als kleine gekleurde bolletjes, zouden ze dan door de lucht vliegen, als zaadjes? Zouden er om sommige mensen bolletjes te zien zijn en om de meesten geen? Of toch enkele bolletjes?
En die bolletjes zelf, plakken ze aan je vast? Glanzen ze of zouden ze eerder mat zijn?

Het veroorzaakt een deel van de onrust: je kunt dit virus niet zien. Je weet niet goed wanneer en hoeveel je moet oppassen en daarom zijn de maatregelen groots.

Ik denk dat iedereen wel angst ervaart, de een wat meer dan de ander. Er zijn twee vormen van exces: mensen die in paniek raken en mensen die extra koel en laconiek blijven.
De kunst is om én alert te zijn én luchtig te kunnen blijven.

Deze gemeenschappelijke opgave waar we voor staan, heeft meerdere kanten.
Ik noem er hier vijf.

Als eerste wil ik noemen omgaan met angst
Angst is een slechte raadgever, zegt men. Dat komt omdat we angst zelden alleen maar toelaten maar meestal erbij verkrampen. Als je het verkrampen zou willen vertalen in een zinnetje, dan zou de vertaling zijn: ‘Ik wil dit niet’.
Eigenlijk is angst, net als alle emoties functioneel. Het waarschuwt ons en brengt ons in een staat van alertheid. Maar vervolgens is het de bedoeling dat de angst weer wegebt. Dat doet hij vanzelf als je hem durft toe te laten.
Hoe doe je dat? De makkelijkste manier is een wandeling te maken. Wandelen in een normaal tempo, sta open voor de emotie, verkramp niet en tegelijk laat je je niet verleiden om mee te gaan in allerlei doemscenario’s Hierdoor zal de emotie tot rust komen.

Als de emotie afgenomen is, wordt het hoofd helder. Dan weet je veel beter wat je nu het beste kunt doen. Ook als je economisch heftig geraakt wordt momenteel, is het toch belangrijk vanuit rust volgende stappen te zetten.

Ten tweede is het een opgave van ons allemaal samen
Dat komt niet zo vaak voor. We hebben zo’n gemeenschapsgevoel met koningsdag of met een belangrijke voetbalwedstrijd maar verder leven we toch vooral in eigen cirkels. Nu staan we voor de opdracht het allemaal samen te doen. Dat heeft ook iets moois.
We kunnen elkaar een hart onder de riem steken. We kunnen extra aandacht hebben voor diegenen die het nodig hebben. We kunnen iemand die erg bang is bemoedigen door zelf rust uit te stralen.
Ik zou wensen dat we dit gemeenschappelijke verantwoordelijkheid en daadkracht zien als een soort van generale repetitie en het vervolgens ook tonen met de aanpak van het klimaat.

Ten derde vraagt het van ons om creatief te zijn en van de nood een deugd te maken
Omdenken wordt dat ook wel genoemd. Hoe kun je deze tijd die veel beperkingen heeft, omzetten in nuttige, positieve tijd? Enkele voorbeelden:
Nieuwe plannen ontwikkelen
Nieuwe vormen van werken verzinnen
Je bezinnen door te gaan wandelen of dagboek te schrijven
Een studie oppakken of iets onderzoeken
Handwerk verrichten
Iets opknappen in huis

Ten vierde kun je jouw weerstand en conditie versterken
Met ziektes en aandoening is het vervelend als je alleen maar kunt ondergaan en niets zelf doen. Het geeft je een gevoel van machteloosheid.
Maar als je zelf kunt bijdragen, helpt het je kracht te vinden. Dat kun je doen door te zorgen dat je gezond eet, voldoende vitamine C (fruit en verse groente) en D (zonlicht) krijgt. Het zal niet voorkomen dat je het virus krijgt, maar wel dat je lichaam er beter mee weet om te gaan.

Ten vijfde is het verstandig niet alleen maar met het virus bezig te zijn
Je kunt nu bijna nergens anders meer over lezen. Natuurlijk is het nodig goed op de hoogte te zijn, maar leg ook je telefoon weg en zorg dat je periodes hebt waar je echt met iets anders bezig bent.
Er te veel mee bezig zijn, vraagt onnodig veel energie.

Ten slotte nog een tip
Je kunt de zin ‘Ik heb vertrouwen’ zeggen. Het is de meest basale affirmatie die je kunt zeggen. Het gaat er niet alleen om dat je deze periode goed doorheen komt, het is ook belangrijk hem rustig en met vertrouwen te kunnen beleven.
Een affirmatie zeg je het beste ’s morgens, bijvoorbeeld onder de douche. Je probeert hem ook te voelen. Dat kun je doen door te denken aan een moment dat je echt vertrouwen had en dit gevoel weer op te roepen. Dan zeg en voel je dit zinnetje. Vervolgens denk je aan de dag die gaat komen en aan de komende maanden, en je zegt en voelt: ‘Ik heb vertrouwen’.

Het is thema van het derde boek, waarvan ik momenteel de laatste hand aan de ruwe versie leg.

Leef vanuit rust en doe met korting de Online Videotraining 
‘Stressvrij werken en leven met Tijdsurfen’

Dit is misschien een uitgelezen tijd voor je om je eigen relatie met tijd te onderzoeken d.m.v. de training ‘Stressvrij werken en leven met Tijdsurfen’. De training bestaat uit 12 videolessen van elk 10 minuten.
Vanwege de speciale tijden kun je deze training t/m do. 19 maart met korting verkrijgen.
Hij kost nu slechts € 48 in plaats van € 60 met de kortingscode 

ikhebdetijd

Bij de training is emailondersteuning. Bij elke les ontvang je een mail met aanwijzingen zodat je het geleerde ook meteen in de praktijk gaat toepassen. Na het volgen van deze online training ga je gegarandeerd anders met tijd om en zul je minder stress ervaren!

Ik wil de training bestellen »

Niet tevreden geld terug garantie
Als je de videolessen gedaan hebt en je bent niet tevreden met het resultaat, krijg je het aankoopbedrag zonder discussie terug. Een simpele email is voldoende.

N.B. Deze training geeft ook toegang om de Opleiding trainer Tijdsurfen te kunnen doen. Word binnen jouw bedrijf of organisatie de specialist in Tijdsurfen of bied de training aan als zelfstandige.

6 Reactie's
  • Nicoline Gieskes
    Geplaatst op 12:58h, 17 maart Beantwoorden

    Lieve Paul,

    Dank je wel voor deze inspiratie. Ik lees al je inspiraties met genoegen. En deze in het bijzonder. Hij geeft ruimte, licht en mogelijkheden.
    Hartelijke groet, Nicoline Gieskes

  • Geraldine Hallie
    Geplaatst op 13:19h, 17 maart Beantwoorden

    Dankjewel, Paul!
    Daar heb je veel aan en dit is het ware omdenken. Chapeau en virtuele zoen, Geraldine

  • Leo Bosch
    Geplaatst op 14:13h, 17 maart Beantwoorden

    Dank je wel weer, Paul. Het zijn wijze woorden op een belangrijk moment, en ik ben blij dat ze met ons deelt.
    Groeten! Leo

  • Eline
    Geplaatst op 15:36h, 17 maart Beantwoorden

    Bedankt voor deze Inspiratie.
    Ik ben opgestaan met een paniekaanval en hij heeft enkele uren geduurd tot ik het eindelijk doorvoeld heb, de pc heb uitgezet en in het huishouden ben beginnen werken. Nu met een roman in de zon is alles weer oke. De druk op m’n borst was wellicht geen virus maar gewoon angst. Soms is het toch pittig en moeilijk te bevatten allemaal.

  • Gabrielle
    Geplaatst op 00:01h, 18 maart Beantwoorden

    Lieve Paul,

    Dank je voor opnieuw een prachtige inspiratie.
    Tijdens mijn werk in de zorg is ook dit helpend!

    Ik ben benieuwd naar je nieuwe boek. Ook daar heb ik alle vertrouwen in.

    Als ik morgen zoals gewoonlijk mijn affirmaties doe, dan weet ik me opgenomen in de groep lezers van jouw inspiraties.

    Dank je
    Gabrielle

  • Frank Toonen
    Geplaatst op 00:14h, 19 maart Beantwoorden

    Hoi Paul,
    Mooie woorden!
    Ik ben maandag mijn schoonmoeder verloren. Ze is 85 jaar geworden. Een hele leeftijd denk je misschien, maar ik mis haar nu al.
    Naar Nepal voor http://www.crossbordersnepal.nl gaat niet meer, en knuffelen om de rouw te verwerken zit er niet meer in. Tijd dus voor planB.
    Extreme situaties, zoals dat overlijden én natuurlijk ook het Coronavirus zijn voor mij ook checkpoints. Hoe ervaar ik wat er om me heen gebeurt! Wat is illusie en wat is werkelijk, en wat is mijn plek daarin?
    “RUST EN KALMTE” zou er op iedere nooduitgang moeten staan. Dat helpt. mij in ieder geval wél!
    Groetjes Frank

Geef een reactie

Gratis videoles ‘Stressvrij werken met Tijdsurfen’

Ben jij vaak druk en loop je achter de dingen aan?
Ontvang dan deze gratis videoles plus een aantal basisaanwijzingen om op een soepele manier je tijd en taken te beheren. Ook krijg je elke dinsdag de Wekelijkse Inspiratie met een tip hoe je stress kunt verminderden en meer vanuit rust kunt leven.
GRATIS LES
Meld je aan en je ontvangt de proefles direct in je mail.
close-link