Heftig emotioneel reageren: herken een allergische reactie

Heftig emotioneel reageren: herken een allergische reactie

Heftig emotioneel reageren: herken een allergische reactie

In de workshop Assertiviteit en Heldere Communicatie spelen we d.m.v. rollenspel situaties na die deelnemers ook daadwerkelijk in de praktijk tegengekomen zijn. Zo speelde ik afgelopen week de rol van een vrouw die inwendig zo boos was, dat ze geen woord meer kon uiten. Ze blokkeerde volledig en bleef zwijgend en stuurs op haar stoel zitten. 

De reactie was buiten proportie ten opzichte van wat eraan vooraf ging. Haar vriendin had geregeld dat zij in een drukbezet café met z’n tweeën naast elkaar konden zitten en daarbij wat mensen gevraagd om door te schuiven. Wat ze niet had gedaan, was de vriendin gevraagd of zij dit ook wilde. De vrouw voelde zich hierbij gepasseerd.

Ik speelde de vrouw en de deelnemers mochten proberen mij tot rede te brengen. ‘Wat is er aan de hand?’ begon een deelnemer. ‘Kun je me zeggen waarom je nu zo boos bent?’. 
In mijn rol voelde ik geen reden om in beweging te komen. Een andere deelnemer probeerde het mij ook te laten uitleggen, maar kwam daarmee niet veel verder.
Als rollenspelacteur legde ik de lat expres hoog, want de vrouw in deze situatie had een allergische reactie. 

Bij een allergische reactie wordt iemand óf heel boos, óf hij slaat dicht. De persoon wordt geraakt wordt in een oude pijnplek. Ooit vroeger is deze persoon heftig gekwetst geweest in dit domein. Meestal als kind, dus in een periode dat het onmachtig was om iets aan de situatie te veranderen. 
De vriendin had nietsvermoedend deze oude maar open wond aangeraakt, door iets te doen wat enigzins lijkt op de oude pijn.
In dit geval zou de reactie kunnen optreden wanneer iemand voor deze vrouw een besluit neemt zonder haar hierin te betrekken. 

Het is belangrijk zulke reacties bij anderen te herkennen. Het helpt dan niet om te proberen de persoon tot normaal gedrag te bewegen. Iemand met een allergische reactie is namelijk niet ‘voor rede vatbaar’.
Mijn raad is deze persoon de tijd geven om af te koelen. Je kunt hem even met rust laten en niet over het voorval beginnen te praten. Als de emotie wat gezakt is, kun je vragen of deze persoon het zelf ook herkent dat hij in dit soort situaties heftig reageert. Vervolgens kun je samen afspreken hoe hiermee om te gaan. 

Je hoeft overigens niet precies te begrijpen met welke vroegere pijn de allergische reactie verbonden is. Ook voor de persoon zelf is het vaak lastig te benoemen, omdat hij onvoldoende afstand heeft tot zijn eigen verleden. Het herkennen van een reactie als allergisch is voldoende om er afspraken over te kunnen maken.

Je leert hoe je allergische reacties kunt herkennen en wat je eraan kunt doen in de workshop Zelfbeeld en Emoties die 6 november start.

Het rollenspel kom je tegen in de workshop Assertiviteit en Heldere Communicatie.

2 Reactie's
  • Eugenie van Noord
    Geplaatst op 13:10h, 15 oktober Beantwoorden

    Goedemiddag beste Paul,
    Allereerst van harte proficiat met de 5000-ste ontvanger van jouw Wekelijkse inspiratie!
    Wat een mooie mijlpaal inderdaad.

    Wil ik je langs deze weg graag bedanken voor jouw trouwe vrijgevigheid, door ons als ontvangers elke week weer te verrassen én inspireren met heerlijk concrete en ‘uit het leven gegrepen’ voorbeelden van allerlei zo menselijkerwijs herkenbare worstelingen… En niet te vergeten de prachtige en zo creatief geschoten foto’s die de nieuwsbrieven illustreren. Schitterend de bossen pepertjes bij die van vandaag.

    Naar aanleiding van jouw vraag ben ik zo vrij om je onderstaande reactie te sturen, hoewel ik de Nieuwsbrief niet ken sinds 2008. Hoop dat je dit op prijs stelt.
    Destijds (wanneer weet ik niet meer) heb ik je als spreker leren kennen tijdens een avond die je verzorgde in de Meenthe in Steenwijk. Sindsdien ben je een van de vele bronnen van inspiratie in mijn Praktijk, als psycholoog en als coach in Meppel (stel dat je me nog zou kunnen herkennen : zie http://www.kootsj.info) Er heeft al eens een cliënt jouw Tijdsurfen – training met veel plezier gevolgd. En heel wat cliënten hebben een of meerdere boeken van je aangeschaft.
    Kortom, ik voel me dankbaar zowel persoonlijk als professioneel dat ik jou en jouw wijze werkwijze heb mogen ontmoeten. Ik zie uit naar het verschijnen van jouw nieuwe boek over het zelfbeeld.

    Alle goeds, veel liefde en warmte toegewenst,
    Met hartelijke groet,
    Eugenie van Noord

  • Marie
    Geplaatst op 16:37h, 15 oktober Beantwoorden

    5’000 stille ontvangers, wat een succes, dat je nu een keer het getal noemt! Sluit me aan bij de reactie van de persoon hierboven (zij dan wel een professional)!
    Ik laat maar zelden wat horen, maar nu van harte gefeliciteerd, er zijn hopelijk een paar ontvangers ertussen die ik op je wekelijkse inspiratie mocht attenderen!

    Je onderwerp van de week is weer zo sterk en van toepassing, mensen die met zo oude pijn rondlopen, bewust of niet. Maar hoe werk ja dat op een goede manier weg? Het neemt zoveel zorg, tijd en ruimte om eruit te komen, zeker als de partij die pijn veroorzaakt(e) er niet is of niet in gesprek gaat!

    Op naar de volgende 5000!

Geef een reactie

Gratis videoles ‘Stressvrij werken met Tijdsurfen’

Ben jij vaak druk en loop je achter de dingen aan?
Ontvang dan deze gratis videoles plus een aantal basisaanwijzingen om op een soepele manier je tijd en taken te beheren. Ook krijg je elke dinsdag de Wekelijkse Inspiratie met een tip hoe je stress kunt verminderden en meer vanuit rust kunt leven.
GRATIS LES
Meld je aan en je ontvangt de proefles direct in je mail.
close-link